Færre smerter og bedre hvile – vandsengen er eneste løsning for Fred

Færre smerter og bedre hvile for Fred

Fred Aafjes’ kroniske gigtlidelse kan ikke helbredes. Men den 52-årige tidligere landmand får færre smerter og mere livskvalitet, når han får 8 timers nattesøvn i sin vandseng.

- Ingen seng er så varm og blød som en vandseng. Når man har gigt, er det bare en fantastisk god seng at vælge!

Fred har en sjælden gigtlidelse, der gør hans rygsøjle krum og stiv, samtidig med at den kan give store smerter.

I mange år trodsede han sygdommens begrænsninger og drev landbrug sammen med sin kone, men i 2013 solgte parret gården og flyttede. I forbindelse med flytningen droppede de deres gamle vandseng, som ikke passede ind i deres nye bolig.

Den beslutning kom især Fred til at fortryde.

- Jeg sover ikke godt på en boksmadras. Hver gang jeg skal vende mig, vågner jeg. Jeg kan kun sove på siden, og hvis jeg har sovet for længe på samme side, får jeg vældig ondt i skulderen, forklarer Fred.

Da ægteparret Aafjes flyttede til et hus med større soveværelse, gik de på jagt efter en ny seng. En vandseng!

Moderne vandsenge er mere dæmpedeFred har færre smerter

- Vi prøvede tre forskellige vandmadrasser. De var helt anderledes end vores gamle vandseng, der var meget mere blød og skvulpende. Der er virkelig sket meget med dæmpningen af madrasserne. Og så kan vi have opbevaringskasser til at stå under sengen!

- Vi valgte madrassen med den mellemste dæmpning – hverken den hårdeste eller den blødeste, fortæller Fred Aafjes.

Der gik ikke mange dage, før han vidste, at parret havde truffet den rigtige beslutning. Han sover helt anderledes og godt i sin vandseng.

- Vandet gør, at madrassen former sig efter kroppen. Jeg mærker ikke, hvis jeg skal vende mig i søvne. Jeg slapper mere af og sover bedre. Med min sygdom gør det en stor forskel, at jeg får 8 timers god, dyb søvn, og det gør jeg hver nat i en vandseng. Derfor har jeg det også bedre, når jeg står op igen, forklarer Fred.

Perfekt madras til både rask og syg

Den forbedrede søvn betyder, at 52-årige Fred har lettere ved at klare sit flexjob i dag, end da han sov i en almindelig seng. Så han kan forhåbentlig blive på arbejdsmarkedet i mange år endnu.

Som kronisk patient har Fred været vant til, at han nogle gange må bide tænderne sammen. Og han slår fast, at han ikke kun har vandseng på grund af sin ryglidelse.

- For patienter med en ryglidelse er vandmadras perfekt. Men på sådan en kold vinteraften, når du kommer hjem efter en tur med hunden, og du kan lægge dig ind i en seng, der allerede er varm – det er altså også bare møj behageligt! siger Fred Aafjes.

- Min kone fejler ikke noget, hverken i ryggen eller på anden måde. Og hun er lige så vild med vandsengen som mig. Hun ville heller ikke undvære den varme vandmadras - det er bare helt fantastisk.

Husk at

• En vandseng retter sig efter DIN ryg – ikke omvendt
  • Moderne vandsenge er miljørigtige, ftalatfri og allergivenlige
  • Tempereret vand sørger for komfort – både når det er koldt og varmt udenfor